RSS

Serial in prag de frig: de ce sunt bune anvelopele de iarna?

Lasa ma, ca oricum se curata drumurile, nu mai dau banii pe gume de iarna! Sau - sunt bune si astea mixte, ca doar de aia se cheama asa!
Sau - nu merita investitia ca si asa e putina zapada in Romania!
Cu siguranta ai auzit si tu astfel de afirmatii, care, la prima vedere te fac sa nu mai investesti in anvelopele dedicate sezonului rece. Insa nu putine sunt motivele pentru care ar trebui sa o faci.


Care e diferenta dintre niste anvelope normale si unele de iarna? De ce sa mai scot din buzunar intre 1000 si 2000 de lei pentru un set nou de anvelope speciale pentru frig? Incercam sa gasim raspunsuri la aceste intrebari si sa convingem lumea care pana acum statea cu indoieli ca anvelopele de iarna au multe avantaje in sezonul rece.Mai ales acum, cand se anunta cea mai grea iarna din ultimii 1000 de ani.


Anvelopele de iarna sunt pentru sezonul rece in primul rand, nu pentru zapada


Cand temperatura de afara scade sub 7 grade, este foarte important sa avem anvelope de iarna. Acestea au alta compozitie fata de unele de vara sau mixte. Cand vine frigul, o anvelopa normala se intareste si nu mai are aderenta buna. Mai precis, distanta de franare se poate chiar dubla in caz de urgenta, cand franam pe vreme rece cu anvelopele inadecvate. Asta duce nu doar la riscul crescut de accidente, dar si la uzarea prematura a placutelor de frana, risc de pierdere a stabilitatii, etc. O anvelopa de iarna, prin textura sa mai moale, se comporta pe timp de iarna asa cum se comporta o anvelopa de vara la 30 de grade. Adica bine - aderenta maxima, franare buna, etc. Asadar, chiar daca traim intr-o zona in care iarna nu aduce deloc zapada, este foarte bine sa utilizam astfel de anvelope!


Anvelopele mixte au numai aceasta trasatura pentru iarna, adica au o consistenta mai moale si sunt aderente si la frig, insa nu respecta si urmatoarele caracteristici pentru sezonul rece!



Anvelopele de iarna sunt in al doilea rand mai bune pe zapada


In afara de faptul ca niste anvelope de iarna sunt mai bune pe timp friguros, daca dam si de zapada, ne scot din necaz. Toata lumea a vazut ca anvelopele de iarna sunt ceva mai cramponate decat unele de vara. Crampoanele mai mari sunt destinate unei aderente crescute pe zapada. La majoritatea anvelopelor de iarna o sa observam ca zbaturile nu sunt egale ci au o aranjare aleatorie. Scopul acestora este de a sapa in zapada - daca acestea ar fi uniform, roata s-ar ingropa singura. Deci la aderenta pe frig mai adaugam si aderenta mai buna pe zapada.



Pe gheata se comporta mai bine


Consistenta mai moale a anvelopelor de iarna dar si profilul mai agresiv al acestora lucreaza bine si atunci cand dam de gheata sau polei. Materialul mai moale se muleaza bine pe gheata, iar crampoanele proeminente sparg mai usor gheata si ajung la asfalt. Daca gheata este intr-adevar groasa, niste anvelope de iarna vor calca pe aceasta mult mai bine, iar daca avem pe toate cele 4 jante montate gume de iarna, nu vom pierde deloc controlul si vom frana satisfacator. Oricum, prima masura de siguranta pe gheata este viteza mica. In plus, in trafic, cu un set potrivit de anvelope, nu vom fi injurati de cei care asteapta la semafor, pentru ca noi, cu gume de iarna, vom pleca linistiti, in timp ce cei care au ramas cu cele de vara vor avea probleme cu derapajul pe gheata si zapada.


Daca vrem sa fim siguri ca nu ne deranjeaza nici gheata mai serioasa, putem apela la un set de gume cu tinte de metal. Acestea se folosesc doar cand e zapada si gheata afara, pentru ca pe asfalt sunt zgomotoase si se tocesc repede.


Deci, ce se intampla iarna? Frig, zapada si gheata. Anvelopele de iarna rezolva toate aceste trei aspecte prin caracteristicile lor speciale. O masina este de preferat sa aiba pe toate cele 4 roti anvelope de iarna. Multa lume se gandeste sa puna gume de iarna doar pe fata la o masina cu tractiune pe fata, din motive economice. Asta ajuta la tractiune si aderenta, insa masina franeaza pe toate cele 4 roti si exista riscul ca spatele sa derapeze. Deci daca exista buget, n-ar fi rau sa investim in 4 anvelope de iarna.


Si pe timp de vara, anvelopele de iarna sunt bune, au mai mare aderenta decat unele de vara, fiind mai moi, iar la 40 de grade chiar se inmoaie serios, ca niste slick-uri. Insa marea problema a acestora este ca se uzeaza prematur daca sunt folosite la temperaturi constante mai mari de 7 grade. Deci este bine sa avem 2 seturi separate, de iarna si de vara, fiecare cu utilizarea sa.


Spor la pregatiri de iarna!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu