Editia din acest an a Salonului Auto de la Paris (2-17 octombrie) si-a inchis portile. Vizitatorii au fost mai putini, dar importanta evenimentului a crescut, pentru ca reprezinta din multe puncte de vedere o piatra de hotar pentru ceea ce vom vedea pe strazi in urmatorii ani. Iata o plimbare scrisa printre standuri si niste critici subiective.
Am ajuns cu 24 de ore inainte de prima zi dedicata exclusiv presei, asa ca am putut da o tura prin afara complexului expozitional ce gazduieste, o data la doi ani, Salonul Auto de la Paris. Statia de metrou Porte de Versailles e la fix si da in bulevardele Victor si Lefebvre din care se face accesul.
E forfota mare prin curtea complexului – un fel de Romexpo al lor. Camioane vin si pleaca cu echipamente si tot felul. E o desfasurare de forte impresionanta. Abia in prima zi de salon aveam sa descopar ca francezii n-au invatat nimic de doi ani incoace. Centrul pentru presa e cat un apartament cu trei camere, unde stau sute de jurnalisti. In plus, s-a taiat si curentul vreo 40 de minute si internetul wireless a mers in hopuri, pe langa faptul ca miroasea a transpiratie de indieni si de englezi…
Standul Mazda e primul la care ajungi cand intri in pavilionul 1 si cel mai important. Aici, cele trei mari marci franceze Renault, Citroen si Peugeot ocupa spatii egale. Revenind la Mazda, ei nu au la stand spectaculosul concept Shinari prin care anunta noul limbaj de design. N-am inteles de ce le lipseste cel mai nou concept. In schimb au Mazda2 facelift. Si la ei se fura. Era unul incruntat intr-o Mazda2 in care m-am urcat si eu. Parea ca-si ia notite si ca e foarte concentrat. Am iesit repede, iar dupa ce m-am plimbat putin prin stand am observat ca lipsea maciuca schimbatorului de viteze din masina respectiva…
La Ford totul e concentrat pe noul Focus, de parca ar fi vreo mare noutate. In martie, la Salonul Auto de la Geneva, a avut Focus debutul european, dar cred ca masina nu era tocmai gata. Acum puteai s-o pipai, sa te urci in ea… Noul Focus are usa de la rezervor cam ciudata si cand privesti masina in ansamblu nu mai regasesti nimic la ea de la modelul pe care-l inlocuieste. Am senzatia ca masina asta va fi mai mult pe placul americanilor, in timp ce in Europa nu cred ca va face furori. In interior se vede un plus calitativ. Schimbatorul de viteze este plasat mai la indemana, volanul e mai sportiv. Pune accent pe unghiuri si pe linii dinamice. Comenzile centrale pentru radio aduc parca putin a Fiat Bravo, iar gurile de ventilatie a Kia Cee’d. In bord are un ecran color, iar iluminarea ceasurilor de bord este alb cu bleu. Frumos.
De pe o plasma uriasa vad ca C-Max poate fi echipat cu un sistem ce parcheaza automat.
Langa Ford se afla o fosta perla inca neslefuita a grupului: Jaguar. Standul e unul dintre cele mai mici, dar gazduieste conceptul C-X75 care anunta noul limbaj de design al marcii. E foarte jucaus cu formele, pune accentul pe voluptate si inspira sportivitate. Se vede ca e o masina britanica, dar nu seamana cu nimic din ce a facut jaguar in istoria sa.
Vizavi e standul Land Rover, unde troneaza o masina care m-a impresionat profund: Range Rover Evoque. E mai scund si mai mic decat imi inchipuiam. Scaunele sunt sport, tip scoica, si tot interiorul este sportiv. Are loc suficient si pentru pasagerii din spate, iar portbagajul e ca la o masina compacta gen Ford Focus. Evoque inspira clasa prin orice, de la felul in care miroase pana la felul in care se inchid usile. Culoarea iluminarii interioare poate fi schimbata. Pare cel mai sportiv SUV – crossover care va exista pe piata in 2011-2012. La stand este si o macheta a lui Evoque, facuta dintr-un fel de sarma mov, care pare o holograma in lumina reflectoarelor.
Cei de la Citroen sunt la ei acasa. Totul e grandios. E spectaculos si ciudat conceptul Lacoste, insa nu prea mi-am pierdut timpul cu el. Noul C4 e ceea ce ma intereseaza. Nu mai e la fel de indraznet ca primul, dar impresioneaza prin cateva detalii. Iluminarea bordului poate fi schimbata apasand doua butoane, unul pentru interiorul si altul pentru exteriorul ceasurilor. Alt detaliu: are o cutie de depozitare foarte mare in fata schimbatorului. E cat o grota. Schimbatorul de viteze pare o jucarie frantuzeasca. Materiale din interior sunt asa cum ne-a obisnuit Citroen in ultimii ani, cu accente premium.
La Peugeot e bataie mare pe 508. Masina asta are un design foarte curat in interior si miroase a piele, parfum si calitate. In sfarsit, schimbatorul de viteze nu mai are curse lungi, ca la toate masinile Peugeot de pana acum. Parca butoanele de la climatizare provin de la Mercedes-Benz, iar volanul seamana cu cel de pe ultimele modele Volskwagen si Skoda. Oricum, imaginea generala este una de masina calitativa.
Are si head-up display, dar mai ciudat: afiseaza pe o placuta de plastic de deasupra bordului informatiile esentiale, nu proiecteaza o holograma pe parbriz ca la alte marci (BMW, Saab). Climatizarea e pe doua zone in spate, deci are patru zone in total. Ca elemente interesante, are butonul de pornire a motorului sub gura de ventilatie din stanga, aproape de imbinarea usii cu bordul. Frana de mana tot acolo e, cu buton. Ceasurile de bord par plutitoare, iar schimbatorul de viteze e iluminat sub nuca.
N-am inteles de ce EX1 a fost pana la urma expus pe Champs Elysees si nu la Salon. Conceptul HR1, ce anunta un mic crossover, era amplasat la margine de stand si cu o lumina care nu-l avantaje deloc. Zici ca n-au avut loc sa-l puna in alta parte si l-au asezat intr-o margine de stand, langa un perete negru.
Deasupra masinilor Volvo expuse sta o imensa spirala alba, in tavan. Masinile sunt rosii si negre, inspirand putere, eleganta si pasiune. Au si un bar la stand, langa un C30 electric pe care nu-l prea baga nimeni in seama.
Fata de alti ani, numarul standurilor auto la care poti sa si mananci a crescut considerabil. A crescut si varietatea meniului, acum vorbim de bucatarii adevarate.
Langa Volvo sunt standurile BMW si MINI. Parca la BMW lipseste acel glamour din ultimii ani. Ei se promoveaza cu Joy is BMW (bucuria este BMW), iar standul e sobru, aproape trist, tipic nemtesc. In zona M-urilor insa sunt reproduse sunete de motor turat, incercand sa replice un pic din ceea ce inseamna un M. Conceptul Seria 6 pare gata de productie. E bine finisat, nu are acel aspect neterminat pe care-l au conceptele. Noul X3 pare un X1 mai mare, dar arata foarte bine in realitate si pare sa fie un mare pas inainte in materie de calitate perceputa.
MINI are standul negru si scuterele electrice, marile noutati ale marcii, stau cumva ascunse dupa un paravan. Standul MINI e dovada ca negrul nu prea da bine in lumina. Oricum, nimeni n-are timp sa vada asta pentru ca MINI Countryman WRC atrage toata atentia.
Vizavi de BMW si Volvo sunt cei de la Mercedes-Benz, unde noul CLS culege laurii gloriei. Ca la orice marca, masinile expuse la stand sunt versiuni de top, ca sa impresioneze. Dar chiar si asa, Mercedes-Benz CLS e din nou o referinta in piata masinilor premium. O masina rosie de la stand in care m-am urcat e exemplar finisata, cu detalii de crom. Inspira lux, robustete si dinamism. Butoanele de climatizare de la CLS seamana cu niste ceasuri sport de mana, sport.
Un alt CLS are o vopsea interesanta, mat-metalizat, care cred ca va deveni ultima fita in auto.
La smart masinile parca formeaza o echipa, sunt viu colorate, si sunt asezate la stand ca niste pioni pe o tabla de sah. Predomina alb si verdele tipic smart. Un smart fortwo e urcat pe perete, iar altul sta deasupra intrarii in culisele standului. Pe cat erau de dragalase, pe atat de urat mirosea in interior. Senzatia care m-a lovit e cea comparabila pe care o ai cand vezi o femeie frumoasa ce pare impecabila, dar miroase a transpiratie.
smart ebike si smart escooter vin parca sa spele rusinea. Sunt albe, impecabile si futuriste. De data asta smart le-a luat fata celor de la MINI cu scuterele electrice. Si n-o zic doar eu, ci numarul de oameni de la fiecare stand.
Conform traditiei, langa Mercedes-Benz sta Dacia, iar mai incolo Renault. La Dacia e lume putina. Oamenii mai degraba traverseaza standul ca si cum ar fi o scurtatura.
La Renault sunt multe premiere. Trei masini electrice sunt gata de productie: Fluence Z.E., Kangoo Z.E. si Twizy Z.E. Conceptul Zoe s-a metamorfozat intre Geneva si Paris. Unii zic ca anticipeaza noul Clio. Renault are acelasi concept de stand de la Salonul Auto de la Frankfurt din 2009 si de la Geneva 2010, cu ecrane cu LED pe plafon. Pe langa asta, au adaugat niste ecrane de inalta rezolutie care redau imagini pe care-ti vine sa le mananci.
Ciudata elegerea pentru Latitude. Masina de prezentare, in fotografiile oficiale, a fost alba, iar acum masinile de la stand sunt gri colorat. La fel si Laguna. Nu ies deloc in evidenta.
Intr-o incapere speciala ruleaza niste desene animate, 3D, in regia lui Luc Besson. Actorii principali sunt masinile electrice ale Renault. Accentul e pus pe verdeata, arata ca albinele si insectele pot trai libere in oras alaturi de masini electrice. Un fel de zi obisnuita intr-un oras eco. Pana unde merge si promovarea asta!…
La Nissan am avut pentru prima data contact cu interiorul masinii electrice Leaf. Bordul e format din mai multe mici plasme color. Afisajul pentru viteza e pus intr-o alveola, dasupra cozorocului bordului, ca la Honda Insight. Sub capota e tot un motor, dar electric. Masinile electrice nu sunt ceva SF, insa nu suntem noi obisnuiti cu ele. Sunt mai normale decat ai crede inainte sa le vezi si sa le atingi. TownPod n-a prea fost inteles de nimeni.
Interesant e ca, spre deosebire de alte saloane, acum te puteai juca la butoane, puteai testa functii si vedea iluminarea. E o noutate. Si asta nu doar la Nissan, ci in general. Tot la Nissan e si un orasel reprodus la scara mica, pentru a putea vedea cum va fi viata in urmatorii 10-20 de ani, la volanul masinilor electrice.
Infini IPL a debutat oficial si in Europa. Arata luxos si discret, exact cum trebuie. Totusi, cred ca nu vor avea vanzari colosale. Mai interesant este Infiniti M35h, al doilea automobil hibrid din clasa limuzinelor medii, dupa Lexus LS. Deci japonezii conduc deocamdata la tehnologii hibride in segmentul asta. Replica BMW va veni abia la anul, iar de la Mercedes-Benz si Audi n-am auzit nimic oficial.
La Ferrari standul nu mai e asa de dominat de rosu ca pe vremuri. Sunt doua masini rosii si una neagra, plus una de Formula 1. Piesa de rezistenta este SA Aperta. Interesant e ca isi expun furnizorii cu care lucreaza: Robert Bosch, Brembo, Bridgestone, Delphi, Getrag, Michelin, OMR, Pirelli. N-am mai vazut pe nicaieri ideea de a expune lista cu furnizori, iar gestul ma surpdinde cu atat mai mult cu cat vine din partea unei companii de lux, despre care lumea stie ca isi produce intern mai toate cele necesare pentru a face masini. In plus, Michelin furnizeaza anvelope si pentru Dacia Logan…
Alfa Romeo se afiseaza cu Uma Thurmann la stand, dar nu au modele noi. Cutia de viteze robotizata ar fi noutatea adusa la Paris 2010.
La Maserati e o editie sport la Gran Turismo, MC Stradale.
In aceasta zona a standurilor marcilor de lux am observat ca accesul e mai restrictionat. E mai putina lume la stand, masinile sunt incuiate, iar oamenii sunt imbracati mai bine. In plus, standurile sunt ingradite cu sticla pentru a controla mai bine accesul printre masini si pentru a impiedica publicul larg sa dea buzna peste bijuteriile pe patru roti.
Noul Jeep Grand Cherokee e primul automobil scos de grupul Chrysler dupa ce Fiat a preluat controlul companiei, si asta se vede. Materialele din interior sunt mult mai bune, mai rafinate. La stand e si o ilustratie cu un maestru pielar care coase piele pe volan, alaturi de mesajul Diferenta consta in detalii, scris in engleza si franceza. Standul e foarte mare pentru o marca cu o prezenta atat de modesta pentru piata europeana.
Intr-o hala-pasaj de trecere se poate vedea ca Paris e si un salon al publicatiilor auto franceze, care au traditie pe piata. Pana si ele au mancare la stand. E o chestie pe care in Romania nu o vom vedea prea curand, nici de la revistele importante.
La Honda noutatea e Jazz Hybrid si cam atat. Modesta prezenta. Honda FCX Clarity expusa, masina pe hidrogen a Honda, e aceeasi care circula pe strazi. In primele ore ale Salonului avea numere de Germania, dar le-au scos ulterior si au pus o placuta cu numele modelului.
Cei de la Isuzu, fara noutati, au atras atentia prin streaptease, in bena unui D-Max. E cel mai galagios si cel mai fierbinte stand, unde fetele danseaza pe MC Hammer – U can’t touch this.
Standul Hyundai e cel mai intunecat, pare ca fac economie. Dar nu fac economie si la masini. Genesis Coupe pare foarte de calitate, si iti lasa impresia ca e un Infiniti G Coupe in ansamblu. Totusi, noutatea importanta pentru piata europeana este ix20. Dupa ce am stat 2-3 minute la stand s-au stins becurile de tot. Era singurul stand neiluminat.
Pe final de zi, la Opel spiritele erau calme. Conceptul GTC Paris n-a reusit sa adune puhoaie de jurnalisti, poate si pentru ca a fost anuntat de dinainte. Spre comparatie, cei de la Volkswagen au tinut secret noul Passat si la stand era o aglomeratie imensa chiar si dupa ora oficiala de inchidere a primei zile.
Revenind la Opel, Astra Sports Tourer arata ciudat pe alb. Par usile prea masive. In schimb, GTC Paris pare foarte real si gata de productie. Cu un pret cinstit, are mari sanse sa faca legea in segment.
Vizavi de Opel sta Chevrolet, cu patru noutati mari si late: Cruze hatchback, noul Aveo, Captiva facelift si Orlando. E incredibila ofensiva lansata de Chevrolet in Europa, iar directia pare sa fie buna. Masinile inspira tot mai mult calitate. Cred ca noul Aveo va fi un hit, iar Cruze hatchback este de departe una dintre cele mai aratoase masini ale segmentului compact, unde Golf face legea. Fiindca mizeaza pe publicul tanar, cei de la Chevrolet au rasturnat un Spark si l-au transformat in pupitru pentru DJ. O idee originala!
In aceeasi hala cu Opel si Chevrolet e si un alt brand General Motors (GM), Cadillac. Marca asta a avut cel mai pustiu stand, reflectand parca interesul publicului european pentru ea.
O fosta marca GM, Saab, nu are noutati palpabile, dar noul 9-5, prezentat deja ca premiera in primavara, la Geneva, a atras ca un magnet curiosi la stand. Conceptul de prezentare al celor de la Saab se incadreaza in topul celor mai aratoase standuri. Un cilindru transparent, cu ventilatoare la baza, sufla niste frunze in sus, permanent. Ideea s-a potrivit ca o manusa masinii electrice de la stand, 9-3 ePower.
Intr-un colt sta Kia, unde nu prea se inghesuie lumea, dar Optima e un rival de temut in segmentul dominat de Passat si Mondeo. Are materiale foarte bune in interior, arata foarte bine pe viu si probabil ca si pretul va fi cinstit. Conceptul Kia Pop e cam fara tinta. Nu mi-e clar ce anunta, probabil demonstatie de forta pe masini electrice.
Suzuki are noul Swift, o masina ce se anunta mai buna. Interiorul e un mare pas inainte. Sa vedem cum se va descurca si la vanzari, in lupta cu Polo si Corsa.
La margine de salon e o marca mai putin cunoscuta publicului larg, dar foarte apreciata de impatimitii masinilor sport: Lotus. Ei au furat salonul, cu cinci concepte spectaculoase: Esprit, Elise, Eterne, Elan si Elite. Toate au clasa, stil… Elite e cel mai detaliat si gata de productie. Pare o masina foarte extravaganta, sportiva si dinamica. Practic, Lotus se indeparteaza de filosofia de a face masini usoare, minimale, dar vrea cred sa arate ca au un cuvant greu de spus pe piata masinilor de lux exclusiviste.
Cei de la Fisker au o reclama un pic perversa. Usa din spate a unui hibrid Fisker Karma este deschisa, iar o femeie voluptoasa sta aplecata de parca ar cauta ceva pe bancheta din spate. Intr-un locas special pe aripa spate sta infipt cablul de incarcare pentru baterie. Langa scrie: Pure driving passion.
Camarila grupului Volskwagen straluceste. Lamborghini Sesto Elemento e socant de minimal. Pare o creatura satanica desprinsa din filme. Cantareste doar 999 de kilograme si accelereaza pana la 100 de kilometri pe ora in doar 2,5 secunde. Pana si jantele sunt din fibra de carbon.
Audi jubileaza pentru ca are spectaculosul A7 la stand, precum si doua concepte interesante: quattro si etron spyder. Ambele sunt bine finisate, de parca ar fi masini serie. Daca standul Audi se remarca prin ceva, atunci acel ceva e luminozitatea mare, cea mai mare.
Aceeasi linie, cu mult alb, a prezenta si la Volkswagen unde noul Passat a fost pipait si intors pe toate partile. Pare o masina buna, o evolutie tipica Volkswagen. Probabil ca va fi plina Romania de el in cativa ani, dupa ce vor fi mai ieftine, la mana a doua.
Si Skoda merge pe alb, mai ales ca are la stand prima sa masina electrica: Octavia Green E Line. In spatele biroului de receptie de la stand e un perete cu verdeata. E cel mai eco stand, ca mesaj, dupa cel al Saab.
Seat a reincalzit supa pentru Paris, aducand din nou conceptul IBE, dar de data asta functional si pe alta culoare – rosu in loc de alb, cum a fost in primavara la Geneva.
Toyota are cele mai albe hostess, date cu fond de ten alb si cu ruj foarte rosu. In rest, nicio noutate. Standul e acelasi ca la Geneva.
In schimb, marca premium a Toyota, Lexus, expune versiunea de serie a modelului CT200h, rival pentru BMW Seria 1 si Audi A3. Masina seamana putin din spate cu BMW, avand stopuri in forma de L, dar cam atat. In rest seamana cu Toyota Urban Cruiser, suprafete suprapuse ale caroseriei. CT200h e foarte confortabil, are volan mic si sport. E inchegata, facuta cu simt de raspundere.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu